Skip to main content
Solved

Action sequence die niet werkt.

• April 28, 2026
  • 7 replies
  • 56 views

Martijn1986
Forum|alt.badge.img+2

Hoi allemaal,

Ik ben bezig om voor een specifiek team een actie reeks op te zetten die af moet gaan wanneer het team een 2 star rating krijgt. Deze stuurt dan een mail die vraagt om meer info waarom de rating zo laag is. 

Ik heb inmiddels een event gemaakt op een card edit die af gaat als de operator groep gelijk is aan die van dat team en wanneer de rating van leeg naar ingevuld gaat.

Daarna heb ik een nieuwe automated action aangemaakt met een email stap erin met een custom conditie (op advies van TOPdesk support). De conditie die zij meegaven was deze:
<#if _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP.body.feedbackRating lte 2>true<#else>false</#if>

Echter deze lijkt te falen (of ik doe iets verkeerd) dus met hulp van copilot ben ik nu tot de volgende gekomen:
${_responses.NAAMGETINCIDENTSTAP?? && _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP.body.feedbackRating?? && (_responses.NAAMGETINCIDENTSTAP.body.feedbackRating?number == 2)}

Maar deze geeft dan weer als conditie skipped want deze geeft en false terug.

Iemand enig idee wat ik fout doe?

Alvast bedankt.

Best answer by Joost Oostindie

Hi Martijn,

De stappen of actiereeks zoals TOPdesk deze heeft gegeven bevat verwijzingen die waarschijnlijk nog ingevuld of aangepast moeten worden.
Je foutmelding nu geeft aan dat _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP niet bestaat of leeg is.
In deze stap zou het stukje NAAMGETINCIDENTSTAP vervangen moeten worden voor de daadwerkelijke naam van de stap waar je de gegevens van het incident ophaalt, de vaak zogenaamde get_incident stap (waarschijnlijk stap 1).
Je zult misschien meer van dit soort verwijzingen of variabelen tegenkomen die nu zijn ingevuld met een soort standaardwaarde, en moeten worden aangepast naar de juiste naam of waarde die bij jullie wordt ingevuld in de actiereeks.

Is dit iets wat gaat lukken of zou je hier hulp bij nodig hebben?

7 replies

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Martijn,

Als je de conditie van TOPdesk letterlijk zo hebt overgenomen: <#if _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP.body.feedbackRating lte 2>true<#else>false</#if> werkt deze waarschijnlijk niet vanwege een klein schrijffoutje.
Het zou <#if _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP.body.feedbackRating lt 2>true<#else>false</#if> moeten zijn.
lt is in dit geval less than en gt zou greater than zijn.
Werkt het op die manier wel?

Martijn1986
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 28, 2026

Hi Joost,

Helaas wederom een error:

Step 1 '${_card["naam"]!} - We value your input. Help us to improve our service!'
[2026-04-28T08:07:00.866883762Z] Error while processing FreeMarker template: The following has evaluated to null or missing:
==> _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP  [in template "action" at line 1, column 6]

----
Tip: It's the step after the last dot that caused this error, not those before it.
----
Tip: If the failing expression is known to legally refer to something that's sometimes null or missing, either specify a default value like myOptionalVar!myDefault, or use <#if myOptionalVar??>when-present<#else>when-missing</#if>. (These only cover the last step of the expression; to cover the whole expression, use parenthesis: (myOptionalVar.foo)!myDefault, (myOptionalVar.foo)??
----

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Hi Martijn,

De stappen of actiereeks zoals TOPdesk deze heeft gegeven bevat verwijzingen die waarschijnlijk nog ingevuld of aangepast moeten worden.
Je foutmelding nu geeft aan dat _responses.NAAMGETINCIDENTSTAP niet bestaat of leeg is.
In deze stap zou het stukje NAAMGETINCIDENTSTAP vervangen moeten worden voor de daadwerkelijke naam van de stap waar je de gegevens van het incident ophaalt, de vaak zogenaamde get_incident stap (waarschijnlijk stap 1).
Je zult misschien meer van dit soort verwijzingen of variabelen tegenkomen die nu zijn ingevuld met een soort standaardwaarde, en moeten worden aangepast naar de juiste naam of waarde die bij jullie wordt ingevuld in de actiereeks.

Is dit iets wat gaat lukken of zou je hier hulp bij nodig hebben?

Martijn1986
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 28, 2026

Hi Joost,

Heb die get_incident nog even opgeschoond en nagekeken. Daarna de reeks nogmaals laten runne maar hij blijft aangeven dat hij een false terug geeft. Ondanks dat de score een 2 is.

Even voor de volledigeheid bijgevoegd de JSON er zijn wel even persoonlijke data eruit gehaald maar dan weet je wat ik nu heb.

Martijn1986
Forum|alt.badge.img+2
  • Author
  • Starter
  • April 28, 2026

Na nog een beetje spelen verder lijkt het nu opgelost.
Iets heel stoms maar wanneer ik lt verander in == dan werkt de reeks wel zoals ik verwacht.

Zodra ik dan een 2 ster rating geef dan komt de mail zoals ik wens wel door en bij andere scores word dan de mail stap geskipped.

Dan was het achteraf toch dat kleine typefoutje wat het deed falen en een kleine typefout in de get incident stap.

Forum|alt.badge.img+4
  • Explorer
  • April 28, 2026

lt betekent “less than” (kleiner dan).
Dus: feedbackscore lager dan 2.😄

Joost Oostindie
Forum|alt.badge.img+4

Fijn om te horen dat het is gelukt!
Zoals ​@tverschuur aangeeft is het inderdaad feedbackscore lager dan 2.
Dus als je de mail bij feedbackscore 1 en 2 uit wilt zou je lt 3 kunnen testen en gebruiken.