Skip to main content
Paul Verhoeff
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 11, 2026
Solved

Impact analysis 2 varianten naast elkaar gebruiken

• August 11, 2026
  • 5 replies
  • 45 views

we hebben de risk en impact analysis script in gebruik voor een extra tabblad dat dan direct een asset card weergeeft als tab dat als een formulier gebruikt wordt…

Nu wil ik ook eenzelfde script gebruiken om een ander asset type te gebruiken die het implementatie plan weergeeft…  

het problem zit em in de actie waarin bij het path het object_ID gebruikt wordt. 
/tas/secure/assetmgmt/card.html?action=edit&unid=[Object_ID.-ASSET_ID-]

Is deze te vervangen door een andere call? bv door ${_card["name"]!} te gebruiken op één of andere manier?

problem is nu dat ze botsen.
en 2. hoe kan ik voorkomen dat beide tabs altijd te zien zijn. de event voorwaarden zijn gebaseerd op verschillende voorwaarden waarbij de ene tab voor één specifieke template geldt. en toch is de tab altijd zichtbaar

Best answer by Marina

Persoonlijk niet echt ervaring met HTTP-acties, dit is dus meer een suggestie om uit te proberen dan een gegarandeerde oplossing. 😉

Heb even opgezocht hoe de aangeboden impactanalyse json werkt. Van wat ik zie geef je in een HTTP-actie puur een pad op, gebaseerd op informatie die in de huidige wijzigingskaart bekend is. Je moet er dus voor zorgen dat de identificatie voor de te koppelen asset terug te vinden is in de wijziging zelf.

Opbouw impactanalyse json:

• Retrieve asset templates
  • Create asset
  • Update change

De laatste stap koppelt je aangemaakte asset als object aan de wijziging. Omdat je hier al je impactanalyse hebt staan, wil je dit stukje veranderen om die botsing te voorkomen. In het script voor je implementatieplan moet je daarvoor de body van deze stap aanpassen, zodat de ID van je implementatieplan in een ander veld komt, bijvoorbeeld Extern nummer:

{

"op": "replace",

"path": "/externalNumber",

"value": "${_responses.Create_Asset.body.data.unid}"

}

Op deze manier kun je in je HTTP-actie het pad aanpassen naar /tas/secure/assetmgmt/card.html?action=edit&unid=[Extern_nummer] waar de ID van je implementatieplan wordt ingevuld. Uiteraard zou je dit ook met een van de vrije velden kunnen proberen. Hoop dat dit helpt!

Waarom het tabblad zichtbaar is bij alle wijzigingen ondanks de template voorwaarde in je trigger, is me een raadsel. Misschien een bug? 👀

5 replies

MarinaAnswer
New Member ⭐⭐⭐
August 11, 2026

Persoonlijk niet echt ervaring met HTTP-acties, dit is dus meer een suggestie om uit te proberen dan een gegarandeerde oplossing. 😉

Heb even opgezocht hoe de aangeboden impactanalyse json werkt. Van wat ik zie geef je in een HTTP-actie puur een pad op, gebaseerd op informatie die in de huidige wijzigingskaart bekend is. Je moet er dus voor zorgen dat de identificatie voor de te koppelen asset terug te vinden is in de wijziging zelf.

Opbouw impactanalyse json:

• Retrieve asset templates
  • Create asset
  • Update change

De laatste stap koppelt je aangemaakte asset als object aan de wijziging. Omdat je hier al je impactanalyse hebt staan, wil je dit stukje veranderen om die botsing te voorkomen. In het script voor je implementatieplan moet je daarvoor de body van deze stap aanpassen, zodat de ID van je implementatieplan in een ander veld komt, bijvoorbeeld Extern nummer:

{

"op": "replace",

"path": "/externalNumber",

"value": "${_responses.Create_Asset.body.data.unid}"

}

Op deze manier kun je in je HTTP-actie het pad aanpassen naar /tas/secure/assetmgmt/card.html?action=edit&unid=[Extern_nummer] waar de ID van je implementatieplan wordt ingevuld. Uiteraard zou je dit ook met een van de vrije velden kunnen proberen. Hoop dat dit helpt!

Waarom het tabblad zichtbaar is bij alle wijzigingen ondanks de template voorwaarde in je trigger, is me een raadsel. Misschien een bug? 👀

Paul Verhoeff
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 21, 2026

ik heb een incident ingeschoten en het antwoord was dat het nu eenmaal zo werkt.. echter de voorwaarden zorgen ervoor dat alleen bij bij de voorwaarden het script wordt uitgevoerd en dus geeft topdesk bij alle andere changes een foutmelding…. nog geen idee hoe ik dat dan weer kan afvangen

met vrindelijke groet, Kind regards, Paul
tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 21, 2026

Je kan de gemaakte asset terug laten komen in de Wijziging in tabblad koppelingen - Middelen.
Is dat wat je wilt?

Paul Verhoeff
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 21, 2026

het is idd een optie waarnaar ik moet kijken, dan kan ik dat hele tabblad laten vallen

met vrindelijke groet, Kind regards, Paul
tverschuur
Explorer ⭐⭐⭐⭐⭐
August 21, 2026

Yep, dat is precies de kracht van deze oplossing. Door de analyses als Asset Management-objecten vast te leggen en deze via Koppelingen → Middelen aan de wijziging te koppelen, ben je niet beperkt tot één specifiek type analyse of proces.

Je kunt daardoor verschillende assettypes gebruiken, bijvoorbeeld proces-, impact-, risico- of architectuuranalyses, en deze allemaal op een uniforme manier aan wijzigingen koppelen. Dat maakt de oplossing bovendien beter schaalbaar en toekomstbestendig dan een apart tabblad of een maatwerkveld.

Een bijkomend voordeel is dat de relatie tussen de wijziging en de onderliggende analyses direct zichtbaar blijft binnen TOPdesk en vanuit beide kanten eenvoudig terug te vinden is.

Daarnaast houd je hiermee het Object-veld vrij voor andere doeleinden, zoals het registreren van het daadwerkelijk getroffen object, systeem, applicatie, dienst of andere wijzigingsspecifieke informatie. Daarmee benut je zowel het Object-veld als de middelenkoppelingen waarvoor ze bedoeld zijn.

Laat maar weten als je hiervoor de actiereeks wilt👍